Rätt, fel.....same shit but different

Det är alltid lika spännande när svensk byråkrati gör livet svårare... Skatteverket och CSN har gett sken av att jag är skyldig att vara registrerad som utlandsvensk om jag är utomlands i mer än ett år men genom att göra det gäller inte min utlandsstudent försäkring. Det kallas att det är ingen större skillnad på att vara utlandssvensk och vara "vanlig" svensk. Något som jag inte känner har framgått är att man inte längre blir folkbokförd i Sverige vilket gör att min utlandsstudent försäkring gäller inte. Försäkringsbolaget påstår att jag inte skall vara folkbokförd någon annanstanns medan CSN och Skatteverket att jag är skyldig att registera mig som utlandssvenk. Det är en enda stor soppa för tillfället...Nu efter frukosten skall jag gå och prata med Skatteverket.

Anledningen till att detta problem uppstod var att när jag skulle flyga hem via Bryssel, fick jag reda på att mitt anslutningsflyg blev inställt så jag blev fast i Bryssel. Jag blev ombokad för att nästa dag flyga till Göteborg från Bryssel via Köpenhamn men flyget till Köpenhamn blev försenat så jag missade Göteborgsflyget (igen). Efter att ha spenderat en natt i Köpenhamn blev jag satt på "stand-by" för samtliga Göteborgsflyg den dagen. Som tur var kom jag med det första flyget till Göteborg men väskan kom inte förän på julafton en vecka senare från den ursprungliga ankomstdagen. Detta är en komprimerad version av denna resan men nu får ni i alla fall ett hum om vad som hände.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0